Länge leve lördagsgodiset!

Jag och David pratar mycket om socker, godis, glass och läsk. Det är viktigt att vi är överens om vad som gäller kring sånt och Louise. Som jag skrev här om dagen tycker jag att vi vuxna äter tårtor osv. lite för ofta för andras skull. Det är likadant hos barnen. Folk har redan frågat mig om inte Louise ska ha läsk, saft, tårta osv. Detta oroar mig. Det finns absolut ingen anledning till varför hon ska ha det ännu. Det är för att den vuxna tycker hon ska ha. Men vad får den vuxne ut av att Louise suger i sig socker? Hon kanske blir glad, gör roliga miner och roar den vuxne.

Vi har satt 4-års gräns på godis. Lördagsgodis. Så får vi se hur bra det går att hålla det. Men VI bestämmer när Louise ska få sitt första godis, sin första glass och sin första saft. Ingen farfar eller moster, ingen barnvakt. VI BESTÄMMER!!! Jag tycker lördagsgodiset ska vara lördagsgodis. Det ska vara speciellt. Och det ska vara lagom. Och än på länge ska inte Louise bjudas på godis och läsk. 

Naturligtvis ska det inte vara några överdrivna förbud. Självklart ska barnen ha lördagsgodis, om dom vill ha och tycker om det. Klart som ska ha fiskedamm på barnkalasen. Klart vi ska baka fikabröd när vi får gäster. Ha tårta när någon fyller år. Poppa popcorn till Disney dax. Ta en glass i hamnen. Nybakta bullar till mellis någongång ibland. Men inte dricka tre glas läsk till söndagslunchen, inte köpa godis för varje guldtia. Inte ha saft som törstsläckare. Inte äta godis för vuxnas skull.

Det är så onödigt att introducera alla dessa godsaker för tidigt. Louise älskar att få en fruktdessert efter maten ibland. Hon blir jätte glad när hon får en majskrok. Hon tycker om att dricka vatten. Vad ska hon med saft och godis till? Jag tycker också det är jätte kul att se hennes miner när hon testar något nytt. När hon får slicka på en citron eller testa en ny frukt. Men jag tycker det är självklart att vänta med godis. Tyvärr tycker inte hela släkten det. Det är snarare självklart att hon ska ha saft. Hon är ju ett barn. Barn dricker saft, inte vatten.
I sommar kommer inte jag vara med Louise hela dagarna. Ingen kontroll. Kommer Louise sluta tycka om vatten och vill bara ha saft, orkar ingen middag för att hon har fått massa tårta, vill inte ha fisk längre för att dom andra vuxna tycker att hon skulle dricka saft och äta kakor?...Ska man verkligen behöva oroa sig över detta?

GE INTE MITT LILLA BARN GODIS!!! GE HENNE EN KRAM! OM HON BLIR TÖRSTIG: GE HENNE VATTEN! OM HON BLIR HUNGRIG: GE HENNE MAT! OM HON HAR TRÅKIGT: SJUNG EN SÅNG! STOPPA INTE IN EN KARAMELL!!!


Kommentarer
Postat av: Hanna, mamma till Ellen

SV: Javisst är mössan söt, kunde såklart inte motstå den! hur gammal är din lilla tjej?

2010-04-07 @ 10:16:35
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: Henrik

Bra! Helt rätt inställning tycker jag. Särskilt med alla supersötsliskiga tårtor och kakor vi har i detta landet känns det som att kroppen borde stå sig på dom sockerchockerna. (Säger en som knappast lever som han lär, på den här punkten iaf...)

2010-04-07 @ 17:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0