SKYLDIG

ekuriren.se

I dag dömdes 29-årige Bülent Karpuz, den så kallade Stattmannen, till livstids fängelse samt livstids utvisning från Sverige, för grov mordbrand på Hotell Statt.
Tingsrätten anser att han är skyldig till brottet.

Idag dömdes 29-årige Bülent Karpuz, den så kallade Stattmannen, till livstids fängelse samt livstids utvisning från Sverige för grov mordbrand på Hotell Statt. Tingsrätten anser att han är skyldig till brottet.
29-åringen har hela tiden nekat till brott, men tingsrätten väljer alltså att gå på chefsåklagare Ulf Stålhanes linje.
Hotellbranden inträffade vid fyratiden på morgonen 25 februari och ett hundratal hotellgäster evakuerades. Bara slumpen och ett bra arbete av hotellpersonalen gjorde att ingen gäst skadades allvarligt vid mordbranden.

Bland annat det här skriver tingsrätten i domen:

"Att nattetid anlägga brand med motorbensin inne i ett hotell där ett stort antal hotellgäster förväntas sova är ett hänsynslöst beteende. Bülent Karpuz måste ha varit fullt medveten om vilken risk han utsatte hotellgästerna för."

"Sammantaget finner tingsrätten att brottet innefattar flera sådana moment som gör att mordbranden framstår som så allvarlig att påföljden ska bestämmas till fängelse på livstid."

"Brottet är så allvarligt att förutsättningar för utvisning är uppfylld."

Tingsrätten i Eskilstuna menar att det är ställt utom rimlig tvivel att Bülent Karpuz är den som anlagt branden i stadshotellet.
– Den samlade bilden av åberopad bevisning ger tveklöst stöd åt påståendet att Bülent Karpuz är gärningsmannen, skriver tingsrätten.
Rätten menar vidare att mordbranden är grov eftersom elden anlagts i en byggnad av särskild betydelse inom ett tätbebyggt område – dessutom nattetid. Branden har kunnat sprida sig till angränsande byggnader och har dessutom inneburit fara för ett stort antal människor samt vållat skador för höga värden.

Under rättegången har åklagaren framlagt mycket tungt vägande bevisning. Både teknisk och i form av förhör med vittnen, målsäganden och expertis. Bland annat finns DNA-spår som binder 29-åringen till brottsplatsen, telefon- och sms-meddelanden som skickats i samband med branden samt bilder från ett stort antal övervakningskameror.

Bülent Karpuz har bekräftat att han kom till Statt på kvällen innan branden och att han hade med sig en väska. Han har uppgett att han tänkte lämna över väskan till några kamrater. Men dessa har motsagt den berättelsen. Dessutom finns inte "kamraterna" med på någon av hotellets övervakningsfilmer från kvällen.
En annan omständighet som visar på att 29-åringen inte talar sanning är att inga andra personer har kunnat berätta att "kamraterna" funnits på hotellet innan branden.

Åklagarens teori har hela tiden gått ut på att den väska som Karpuz hade med sig till hotellet innehöll den motorbensin som han använde för att tända eld på Statt.

Tingsrätten menar att åklagarens bevisning motsäger Bülent Karpuz egen version om varför han gick till Statt med väskan.
Förutom livstids fängelse och utvisning ska Bülent Karpuz betala ett sammanlagt skadestånd på 518 325 kronor till ett stort antal aktörer


Jag på Perrôngen


SKÖNT! Detta betyder mycket för många!
Så klickar man in på Statts fb-sida och börjar gråta vid bilderna som jag egentligen inte vill se. Underbara arbetsplats, värdefulla hotell. Där träffade jag min David och många, många vänner som betyder mycket. Jag lärde mig så mycket där, upplevde massor. Oj vad jag har skrattat där. Haft bra (och dåliga) dagar som har spelat stor roll i livet. Det gör fortfarande ont att tänka på minnen, men man blir varm innuti av dom. Jag är så glad att jag hann vara med och uppleva Statt.
Föralltid får vi undra varför? Men nu vet vi att den vidriga person som tände hotellet får sitt straff. Jag vill fortfarande vakna och ha drömmt allt. Åh vad jag önskar att vi får hotellet tillbaka. Inte en enda gång till vill jag se Statt så tomt och trasigt.

 


Kommentarer
Postat av: Oliver

Jag har vetat hans namn sen typ mars...

2009-10-23 @ 16:08:18
URL: http://oliverlinden.blogg.se/
Postat av: Elle

Vilken fin servitris! Henne skulle jag vilja bli serverad av <3 kram

2009-10-24 @ 15:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0