Föräldrar och Barn

Nu har jag fått nya Föräldrar och Barn i lådan. Föräldrar får berätta om sina babyliv i tidningen. Hur ser ett dygn ut med din bebis? Jag tycker det är jätte intressant att läsa. Så börjar jag fundera...våran dag. Den känns stökig och inte särskilt inrutad. Men nu ska jag försöka. Ett dygn hos oss. Just nu dom senaste dagarna.

Mellan 05.30-06.45 någon gång vaknar Louise pigg och glad. David går också upp en stund efter vi vaknat. Jag brukar passa på att bära på henne, kramas och mysa för hon är som lugnast när hon är nyvaken. Lugn men nyfiken, vi går ett varv genom lägenheten och hon tjoar högt när hon ser alla favorit saker. Sen får hon leka lite på rummet medan jag sätter mig här en stund. När David åkt till jobbet gör jag gröt till mig och gröt till Louise. Aptiten varierar.

Efter frukosten leker hon i sitt rum och river ut alla leksaker som jag plockat tillbaka till sina ställen innan jag gick och la mig kvällen innan. En sväng i vardagsrummer med gåstolen blir det. Då bajsar hon oftast. Ibland två blöjor. Jag kanske laddar tvätt och diskar, jag tar med henne dit jag är för att hela tiden kunna se henne så hon har sina platser och saker i varje rum. Om hon vaknat tidigt vill hon sova redan runt 8-9, ibland är hon vaken till 10. När hon ska sova visar hon det genom att gnälla, hon förlosar sitt underbara humör snabbt och blir pipis. då värkar jag hennes flaska med ersättning och lägger henne i spjälsängen. Hon dricker själv. Hon är lugnast så, i famnen blir hon rastlös och får svårt att slappna av. Tråkigt men också praktiskt. Hon dricker ca 1-1,5 dl, en ganska liten portion, det är hennes mellanmål.

Somnar hon tidigt på förmiddagen vill hon sova tre gånger, somnar hon sent blir det bara två. Hon sover från 20 minuter och ibland upp till två timmar. Det är fantasktiskt att hon kan sova så gott tycker jag. Svårt att veta hur mycket hon behöver sova när det kan vara totalt bara en timma på en dag men också fyra timmar. Att hon sover på olika tider rör till det lite för mig. Det kan vara svårt att veta när det blir lagom med lunch. Jag äter oftast lunch samtidigt som henne, jag tycker det ska vara så. Hon äter puré och jag äter ofta sopa, gröt eller smörgåsar. Jag är en usel matlåda människa. Efter lunch leker hon på samma sätt som på morgonen. Ibland sitter jag med henne, ofta pysslar jag med något annat i samma rum. Hon blir inte orlig när jag går en stund, hon trivs bra själv också. På eftermiddagen sover hon som på förmiddagen, med flaskan och i sin säng. Då vilar jag ibland. Tittar lite på tv kanske. Tvätten kan jag faktiskt hänga när Louise är vaken, har jag insett. Jag får vila jag med :)

När David kommer hem runt 17-17.30 brukar hon fortfarande vara ganska nyvaken och glad. Hon och David brukar sitta i hennes rum och umgås en stund, jag brukar gå och handla. Sen badar David och jag lagar mat, eller så lagar han mat efter badet. Louise brukar bli lite intensiv och gnällig här. Vi äter middag tillsammans. Ibland längre och lugnare och ibland kort och rörigt. Beror på humöret. Sen badar David Louise och jag diskar, eller tvärt om. David badar henne i baljan jag föredrar att bada med henne i badkaret, om inte jag är så trött att jag känner mig yr då tycker jag det är farligt.

Sen är klockan ca 19 och vi leker lite lugnare. Igår gick jag med Louise i famnen och sjöng lite visor. Det tycker hon om. Sen satt vi på golvet och tittade i böcker, jag sjöng för henne och hon var lugnare än på dagen.
Ibland är hon inte så lugn och jag vill inte tvinga henne att sitta och lyssna på sånger och sagor utan hon får leka hur aktivt hon vill.  Jag förbereder sovrummer in för natte. Mäter upp pulver och värmer vatten i termos. När Louise vill sova brukar hon vilja komma till mig, hon är ju van med att få flaskan från mig. Men det går bra med pappa också. På kvällen försöker vi verklogen mata henne i famnen men hon vill ligga i sängen och det blir alltid så hon somnar. Mellan 19.30-20.30 ungefär.

Kvällarna är olika. Hon vaknar ibland väldigt mycket första timmarna och då är det oftast lite närhet hon behöver. Är hon väldigt gnällig får hon sova i mitt knä. Jag och david ser på tv och pratar till ca 22 då lägger jag mig och han sätter på någon film men snarkar snart på soffan han med. Louise vaknar varje timma, varannan men max tre timmars sömn utan att vakna. Hon vill ha flaskan. Den är den enda nappen hon tar. Någon gång har det hänt aatt jag kunnat ta upp henne hos mig och bra hållit om henne tills hon somnar om. Andra halvan på natten brukar vara den bättre halvan.


Ungefär så....vi går ju såklart ut också, ofta senaste tiden. Men det är Louise som bestämmer hur det sak gå till. Jag vill inte att hon ska få en stökig och stressig upplevelse när vi tex fikar med moster. Vi går inte ut id bestämda tider, vi går när Louise är glad. När vi har tider att passa brukar jag ibland gå extra tidigt för att hon ska kunna somna i vagnen, så jag aldrig behöver väcka henne.

Vi siktar såklart på bättre rutiner. Men det viktiga är inte fasta tider det är samma mönster. Visst?
Hon ska sova två gånger. kl 9.30 och kl 14.30 är det som känns närmast. Senare kommer hon ju bara sova en gång där mitt i mellan någonstans. Mat 07.30, flaska vid fm-luren och lunch vid 12 flaska vid 14.30-luren, fruktstund vid 16 och middag 18-tiden, välling vid 20. Sen är det ju tyvätt två fulla flaskor som går år på natten. Försökar ibland med vatten och napp. Just nu är hon i en känslig fas och verkar drömma mardrömmar. Jag tro faktiskt inte vi kommer ta tag i hennes nätter på någon månad. som det känns nu. Det känns också som att det börjar bli bättre och bättre iallafall. Jag märker ju hur mycker snabbare och enklare det går när hon vaknar på natten nu än för 1-2 månder sedan. Om en månad är det säkert ännu lättare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0